Také vás může zajímat:
Kolik atomových bomb vybouchlo na naší planetě?
ČNB vydala opatření. Sníží se tím ceny nemovitostí?
Mallorca - nádherné místo, kde nějaký čas bydlel i Bob Marley
2. díl - Jak koupit ojetý vůz a na co si dát hlavně pozor?
Komunistické bankovky, které v oběhu moc dlouho nebyly. Pamatujete si je ještě?
Nastěnka neboli Natalja Sedychová. Byl její život také jako pohádka?
Škoda Octavia slaví krásných 60 let a již se jí vyrobilo 6,5 miliónu kusů
1.díl - Jak koupit dobře ojetinu a na co si dát hlavně pozor?
Trh s ojetými vozy neustále roste a auto je dnes spotřením zbožím. V tomto seriálu se zaměříme na ojetiny. Ukážeme si některé nekalé praktiky a poradíme, na co si dát hlavně pozor.
Na začátku musím apelovat na to, že koupě ojetiny je vždy tak trochu loterie. Neexistuje recept po kterém vždy vyrazíte do terénu a přivezete si domů ojetinu v excelentním stavu. A ten kdo vám bude tvrdit že ho má, vám prachsprostě lže.
První z mýtů které jsou v čechách zažité jsou: auto z Německa je
nejlepší, a auto z bazaru nikdy nekupovat. To je ale opravdu jen mýtus.
Dobré a špatné auto můžete koupit kdekoliv. Jak v bazaru tak v Německu tak od soukromého prodejce.
Pojďme tedy nejdříve k německým autům. Auta z Německa jsou vyhlášené, u lidí je zažito že auta z Německa mají lepší podvozky, protože mají v Německu lepší silnice. Tahle legendární věta vznikla v 90tých letech, kdy se k nám začala vozit auta z Německa ve velkém. A ano v té době to byla i pravda, silnice které byly z dob komunismu v hrozném stavu, opravdu podvozkům našich aut moc nesvědčily. Ale dnes to už neplatí, silnice v Čechách jsou v současnosti úplně v jiném stavu. A když nebudem brát v potaz silnice 4 třídy. Nemůžeme dnes říct že by naše silnice nějak znatelně ovlivily stav podvozku vozu.
Auta z Německa jsou ale opravdu v lepším stavu, jsou zachovalejší, a
přeci jen lépe servisované. Je známo že v Německu je trestné tzv. stáčení kilometrů. Ale bohužel překupníci v Německu, zejména
ne-německého původu tenhle zákon jaksi nezajímá. Oni už totiž vědí že
auto půjde na export, některé vozy u těchto překupníků nemá šanci
německý občan vůbec koupit. Tam je
pak jednoduché bezobav kilometry stočit, protože tyto vozy většinou putují do východní a střední Evropy.
Takže pozor, neznamená že když je auto z Německa
nemůže být stočené. Problém u auta z dovozu je ověření najetých
kilometrů. Zvláště u starých aut, např. rok 2001 až 2009 ale i u těch
novějších. Prodejce se většinou ohání servisní knihou, jenže ta bývá
často zfalšovaná. Příklad: kupujeme auto z dovozu konkrétně Škodu Fabii z
roku 2004, autorizovaný servis skončil v roce 2008 . Do roku 2008 máme
servisku vyplněnou, ale od roku 2008 jsou záznamy z neautorizovaných
servisů, které nezapisují servis a kilometry do žádné společné databáze.
Nelze je tedy nijak oficiálně ověřit, a další záznamy v servisní knize
už mohou být defakto falešné.
Jak si ověřit najété kilometry si řekneme v dalším článku. Pokud tedy nemáme, konktrétně u zmiňovaného příkladu, od roku 2008 jak kilometry ověřit, nezbývá nám často než veřit, a to je opravdu dost málo.
Bazary v čechách mají tu nejhorší pověst, podvody, stáčení kilometrů, zatajování informací atd. To denně čteme nebo vidíme v televizi. Je tedy rozumné kupovat v autobazaru ojetý vůz? Musíme si uvědomit že podvody, stáčení, a jiné další nekalé praktiky provozují i dovozci, kteří inzerují na inzertních serverech a nemají bazar. Jenže ti nejsou vidět, nejsou po záštitou velkého bazaru, velkého jména. Jsou to jen obchodníčci většinou schovaní pouze za telefoním číslem. O jejich praktikách málokdy uslyšíme v televizi nebo se dočteme v mediích.
Tím chci jen říct že špatné auto můžete koupit jak v bazaru tak od soukromé
osoby tak od soukromého dovozce. U bazaru je jen ta nevýhoda že ceny
ojetin jsou cca o 30-60% vyšší než na volném trhu. Vždy je potřeba u
koupě ojetiny opravdu důkladně prověřovat a nevybírat jen očima. Jak ověřit nájezd na co si dát pozor si řekneme v dalším díle.